THOMAS PEDERSEN

THOMAS PEDERSEN, STINGRAY GYNGESTOLEN: ”DET HANDLER JO IKKE KUN OM, HVORVIDT MAN KAN LAVE KLASSIKERE”

Thomas Pedersen er en af de nye unge danske designere, der allerede har oplevet et internationalt gennembrud med sin Stingray gyngestol. Auktion-Antik har talt med ham om hans eget forhold til møbel-klassikere og fremtiden for dansk design.

THOMAS PEDERSENS KLASSIKER BLIVER TIL: STINGRAY STOLEN

Thomas Pedersens idé til sit afgangsprojekt fra Arkitektskolen i Århus blev mødt med megen skepsis fra vejlederne. Der var naturligvis tale om Stingray gyngestolen, som ikke rigtig var i god smag i begyndelse, da en gyngestol forbindes med gamle koner på verandaen og ikke med moderne livstilsmøbler. Thomas holdt dog fast i sit kreative indfald og fik konstrueret intet mindre end en moderne klassiker på Arkitekstskolens parkeringsplads, da der ingen indendørs-faciliteter var til arbejde i glasfiber. Stolen er siden produceret i vaccumsuget plastik og senest i 3D-finér. Finér-udgaven har givet Stingray nyt liv med den fornemme pris Interior Innovation Award Cologne 2008 samt adskillige andre designmæssige anerkendelser af stor betydning

INSPIRATIONEN TIL STINGRAY

Det har først og fremmest været det funktionelle, der har beskæftiget Thomas Pedersen ved formgivningen af Stingray stolen. Dog lader de simple og alligevel magelige og elegante designlinier sig ikke fornægte. Stingray er den engelske betegnelse for en rokke, hvilket peger i retning af stolens funktionelle aspekt som gyngestol og djævlerokkens gyngende bevægelser henover havbunden. Den organiske form er inspireret af muslinge-skallen. På et mere generelt plan siger Thomas Pedersen om inspirationen til Auktion-Antik:

- Det er meget forskelligt hvorfra jeg får min inspiration, alt lige fra naturen til det menneskeskabte, heriblandt biler, maskiner, bygninger, accessories og naturligvis også andre møbler.

Der har også været inspiration at hente i andre designeres idéverden:

- Charles og Ray Eames og vores egen Wegner er nok dem der har haft størst indflydelse på mit formsprog.

DET HANDLER JO IKKE KUN OM, HVORVIDT MAN KAN LAVE KLASSIKERE

Adspurgt hvordan et møbel så går hen og bliver til en klassiker, svarer Thomas Pedersen:

-Der er mange omstændigheder der gør om et møbel bliver en klassiker eller ej. Komfort, formsproget, kvaliteten, prisen, markedsføring osv. Bare for at nævne nogle af de ting som designeren og producenten har lidt indflydelse på. Men i sidste ende er det jo Hr. og Fru Jensen, pressen eller virksomhederne, hvis det er kontraktmarkedsmøbler, der bestemmer om der er tale om en klassiker.

Selv om Stingray gyngestolen allerede har opnået, hvad man vel må kalde klassiker-status, så er det ikke nødvendigvis målet at tegne den ene klassisker efter den anden:

-Jeg har efterhånden snart 10 års erfaring og er forhåbentlig blevet bedre til at vurdere på et tidligt tidspunkt om der er salgspotentiale eller ej. For det handler jo ikke kun om, hvorvidt man kan lave klassikere eller ej. Selv om gode gennemdesignede møbler ikke opnår status som klassikere, kan de jo sagtens være solgt i mange eksemplarer og derved være en god forretning for designeren.

CONCORD STOL IMPONERER

Thomas Pedersen har begået en anden flot og imposant lounge stol kaldet Concord Lounge Chair. Stolen er formmæssigt mere konservativt konstrueret end Stingray, dog har den helt sikkert potentiale til at blive en klassiker med sine rene linier og alligevel indbydende omfavnelse. Ikke bare navnet Concord, men også formen leder tankerne hen på et flysæde – i så fald et smukt flysæde, der foreløbig har holdt sig på jorden. Især i brun læder fremstår Concord superindbydende og er en pryd for enhver ankomsthal, hotel- eller lufthavns lounge. Til Concord stolen fås også et lækkert Concord sofabord, der formmæssigt minder om en sky eller en flyvinge og signalerer lethed og udlængsel. Concord stolen og bordet produceres af det genrejste Stouby, der godt tør tage en chance, selvom det indimellem kan koste på bundlinien. Thomas Pedersen har dog, som mange andre nye danske designere, måtte erkende, at det ikke altid er let at finde en risikovillig producent.

DANSK DESIGN HAR DET BEDRE MEN TALENTERNE SKAL FORTSAT SLIDE

Det danske designmiljø oplevede en lang tørkeperiode i 1990´erne og i starten af 2000. Til det siger Thomas Pedersen:

-Det var været svært som ung ny designer at få sine produkter igennem hos de danske møbelproducenter som hellere ville satse på de gamle klassikere og relancering af nogle af de kendte designeres elles skrottede møbler.

Mulighederne for danske designere er dog blevet bedre, erkender han:

-Jeg synes dog der sket en ændring de seneste år. Det skyldes efter min mening at mange nye møbelproducenter er kommet til, som ikke har den tunge arv at bære rundt på og derfor er mere åbne over for de nye unge designtalenter. Og dem synes jeg der er mange af i øjeblikket. Desværre er det en meget lang proces som designer at komme til at leve af sit fag. Og de fleste bliver tvunget til at arbejde, undervise eller søge legater ved siden af i mange år. Jeg selv valgte at starte en lampeproduktion op (Sparkling lamperne) får at få noget ekstra indtægt.

LOVENDE SPARKLING LAMPER

I netop Sparkling lamperne, demonstrerer Thomas Pedersen sin dybe forkærlighed for the funktionelle blandet med et rent, simpelt og dog farverigt visuelt udtryk. Sparkling lampen er skabt efter et "knock down"-princip, så den samles eller afmonteres af brugeren selv uden vanskeligheder. Lamperne kan desuden samles i flere led med et sindrigt lynlås-princip. Lamperne fås i mange farver og forskellig tryk. Se mere til lamperne på Thomas Pedersens hjemmeside www.spark.as eller i Thomas´ butik 24M i Århus - det eneste sted hvorfra lamperne pt. sælges.

FREMTIDEN FOR THOMAS PEDERSEN DESIGN

Thomas Pedersen er i fuld sving med nye projekter. Der arbejdes på en loungestol i plast som kan stå sammen med Stingray. Derudover forberedes en udvidelse af Concord-serien, og der konstrueres en stabelstol til kontraktmarkedet samt spiseborde til det private marked. Thomas Pedersen håber på at kunne præsentere disse design for producenterne i starten af 2011.

AUKTIONS-FAKTA: EFTERTRAGTEDE STINGRAY-UDGAVER, PRISER PÅ AUKTION OG NYPRISER

Som tidligere omtalt, så fås Stingray gyngestolen i plastik eller finér. Den kan ligeles betrækkes med stof eller læder, men så er prisen selvfølgelig noget højere. Plastikudgiven produceres kun i hvid og sort i dag, dog findes der tidligere udgaver af Stingray i rød og gul - begge farver er er yderst sjældne og derfor attraktive samlerobjekter. Det har ikke været muligt at finde en auktionspris i skrivende stund. Derudover findes der 3 prototyper af Stingray - den ene ejes af Thomas Pedersen selv, og de 2 andre er solgt til amerikanske købere. Skulle du falde over en af disse, så behold dem - længe!

Nyproduceret Stingray fra Fredericia Furniture i plastik kan erhverves for den rimelige pris af ca. 9.000,-kr, og dette er også nogenlunde auktionsprisen for en brugt i god stand. Stofbetrukket (Remix) koster omtrent 18.000,-kr og læderbetrukket omtrent 26.000,-kr. En ren 2008 finér-udgave koster ca. 19.000,-kr. Da produktionen af Stingray ikke har været undervejs i så forfærdeligt mange år, så er der fortsat ikke så stort et auktionsudbud på brugte stole, og de opnår som hovedregel heller ikker bedre hammerslag end deres nuværende nypris. Dog går det jo ofte sådan med klassikere, at de som mimimum holder prisen (realprisen ift. stigningen i indexpriserne) eller endda stiger afhængig af efterspørgsel og antal enheder, der produceres over årene.

Tilbage til blog

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort.