KRISTIAN VEDEL - DESIGN

KRISTIAN VEDEL DESIGN - BARNESTOL EL. BØRNEMØBEL SAMT MELAMIN-SERIEN OG MODUS-SERIEN

 

Kristian Vedel (1923-2003) er et af de mindre beskrevne blade blandt de moderne danske designere og møbelarkitekter. Det gør dog ikke Kristian Vedels arbejde for og bidrag til dansk designs verdensberømmelse mindre! Kristian Vedel er ikke en af de dyre drenge i dansk design historie, måske fordi han forsøgte at frembringe møbler og brugsgenstande i billige men praktiske materialer. Han opnåede stor anderkendelse i udlandet for sin ekstremt funktionelle og ergonomiske tilgang til møbeldesign og design af brugsgenstande i almindelighed. Kristian Vedels faglige gods kom især fra moderne dansk designs fader Kaare Klint samt den tyske Bauhaus-skole. Tager man disse to inspirationskilder i øjesyn, så er det ikke svært at se, hvad der drev Kristian Vedel i hans designforståelse nemlig et klassisk udtryk, ergonomisk komfort og ikke mindst funktionalitet. Disse lidt flotte begreber går igen i de fleste af Kristian Vedels designs ligefra børnemøbler, over træfugle til melamin-skåle.

UDDANNELSE OG VIRKE FOR DANSK DESIGN

Vedel var uddannet møbelsnedker (1942) og blev senere videreuddannet på Kunstakademiet og kunsthåndværkerskolen under ledelse af ingen ringere end Kaare Klint. Vedel blev selv færdiguddannet i 1946 og sad som formand for danske møbeldesignere fra 1947-49. Fra 1966 til 1968 sad han atter som formand; denne gang for IDD (Industrielle Designere Danmark), som han var medstifter af (IDD eksisterer i dag under navnet Danske Designere efter MMI, møbel- og indretningsarkitekterne, og IDD blev fusioneret i 1995.) Ud over at tage sig af sine egne designidéer var han også dybt involveret i andre håbefulde danske designeres udvikling blandt andet gennem sit virke som underviser på Kunsthåndværkerskolen fra 1953-1956.

BØRNEMØBEL ELLER BARNESTOL?

Han er nok allermest kendt for sin børnestol, der blandt andet kan ses på den permanente udstilling på Museum of Modern Art i New York. Kristian Vedel designede barnestolen helt tilbage i 1951, og fik overtalt Torben Ørskov & Co til at producere møblet fra 1956. Det følgende år altså 1957 modtog Vedel sølvmedaljen på Triennalen i Milano for sit multifunktionelle børnemøbel. Barnestolen eller rettere børnemøblet er både et siddemøbel og en legegenstand. De horisontalt placerede laminatplader kan placeres efter ønske, så børnemøblet kan bruges som stol, et bord eller noget helt tredje. Derudover er Vedels børnemøbel justérbar i højden, så møblet kan finde anvendelse i en lang periode af barnets fysiske udvikling. Børnemøblet er udført i enten lamineret birketræ eller bøgefinér og derfor slidstærkt og robust. Det fremstilles helt uden skruer, skarpe kanter eller andre farlige elementer i børneværelset. Møblet kan af og til erhverves på auktion eller som nyt (se sidste afsnit i artiklen).

PLASTIK-BRAS ELLER MELAMIN?

Melamin-serien fra Kristian Vedel blev produceret af Torben Ørskov (Form og Farve) fra 1958. Melamin (hård plast) var allerede taget i anvendelse som køkkenudstyr f.eks. som tallerkener af den engelske designer Albert Henry "Woody" Woodfull, der indså hvilket potentiale dette materiale kunne have for massindustrien tilbage i slutningen af 1940´erne. Det var sådan set hensigten fra industriens side, at vi alle skulle smide porcelænet ud og istedet spise vores mad af plastik, der jo var billigere, lettere og ikke til at slå i stykker. Sådan gik det som bekendt ikke, måske fordi melamin-plast havde det med at antage mærker og ridser og bare ikke duer til et bryllupsarrangement. Vedels fortjeneste lå altså ikke så meget i materialevalget, som designet eller rettere det funktionelle design. Vedels melamin-serie bestod nemlig af stabelbare skåle, tallerkener osv. For stabel-skålene modtog han guldmedaljen på Triennalen i Milano i 1960 - hans største udmærkelse. Idag er melamin-serien vel mest af alt en såkaldt retro-ting, som kan fascinere visse mennesker og afsky andre. En ting er dog sikkert - Vedels Melamin-serie er både praktisk og en pryd.

MODUS-SERIEN I MERE TRADITIONEL FORSTAND

Modus-serien består af en række palisander og teaktræsmøbler, der er formgivet omkring 1963 og produceret for Søren Willadsen. Som ordet "Modus" list antyder, så er alle møbler i modus-serien designet omkring den sammen grundmodel eller skabelon, om man vil. Det betyder rent visuelt, at sofabordets ramme basalt set er den samme som armstolens sidderamme. Det er i al fald smart tænkt set med producentens øjne, da de alt andet lige må sænke udgifterne, når møblerne sådan set er skåret over samme list. Derudover er Modus-serien ikke revolutionær i nær samme grad som både Kristian Vedels multifunktionelle børnemøbel og Melamin-beholderne. Modus-serien er formmæsigt, udtryksmæssigt og materialemæssigt bagudskuende, ikke fremadskuende set fra begyndelsen af 60´erne.

KRISTIAN VEDEL PÅ AUKTION SAMT NYPRISER

Kristian Vedels designermøbler og øvrige brugsgenstande er ikke dyre. Han var jo især industriel designer og måske endda en slags folkets designer, hvilket også går igen i hans materialevalg med særlig tanke på lamineret birketræ og melamin. Meget gamle og velholdte udgaver af barnestolen sælges for mellem 2,500,-kr og helt op til 20.000,-kr. Architectmade har relanceret en produktion af Vedels fantastiske børnemøbel til den meget rimelige pris af 2.450,-kr, hvis du ikke kan vente på det rette auktionsemne.

Melamin genstande såsom stabel-tallerkener koster ikke alverden og kan ofte erhverves på de mindre private til private auktioner for 50-100,-kr/stk. Opbevaringskåle kan erhverves brugt for omtrent 350-600,-kr afhængig af størrelse og stand.

Modus-serien f.eks. armstole af palisander, læderbetrukket går sjældent over 2.000-3.000 for et par! Her er altså rig lejlighed for at erhverve sig et par lækre og komfortable designermøbler til en overkommelig pris.

Tilbage til blog

Indsend en kommentar

Bemærk, at kommentarer skal godkendes, før de bliver offentliggjort.